fbpx
+31 70 365 99 33 info@scheer.nl
ScheerSanders Advocaten
  • Advocaten
    • Alle advocaten
    • Anne Vokurka-Viruly
    • Annemarie Braun
    • Arjen Douma
    • Augusta van Haga
    • Eric-Jan Krijgsman
    • Francesco van der Linden
    • Frederike Werts
    • Henriëtte van Dijk-Verheij
    • Hilde Dreesmann-Bruijntjes
    • Irene Lansen
    • Liza Stellingwerf
  • Rechtsgebieden
    • Aanbestedingsrecht
    • Aansprakelijkheid
      • Aansprakelijkheid ondernemers
      • Aansprakelijkheid particulieren
    • Arbeidsrecht
      • Arbeidsrecht werkgevers
      • Arbeidsrecht werknemers
      • HR-Helpdesk
    • Bedrijfsvastgoed
    • Erfrecht
    • Familie- en jeugdrecht
    • Gezondheidsrecht
      • Kwaliteit, privacy en patiëntenrechten
      • Praktijk en samenwerking
      • Tuchtrecht en medische aansprakelijkheid
    • Internationale kinderontvoering
    • Letselschade
    • Mediation
    • Ondernemingsrecht
      • Aandeelhoudersgeschillen, bestuurdersaansprakelijkheid & enquêteprocedures
      • Contractenrecht
      • Faillissement, sanering & herstructurering
      • Financiering & overnames
      • Samenwerking tussen ondernemingen
  • Over ons
    • Algemene voorwaarden
    • Geschillen
    • Privacy verklaring
    • Tarieven
    • Visie
  • Expats
    • British nationals
    • Corporate
    • Embassies
    • Employment
    • Family
    • Personal injury
  • Kennisbank
    • Blogs
    • Brochures
    • Downloads
      • Arbeidsrecht
      • Familierecht
      • Gezondheidsrecht
      • Ondernemingsrecht
    • FAQ – veelgestelde vragen
    • Nieuws
  • Vacatures
    • Advocaat-medewerker
    • Advocaat-stagiair
    • Student-stagiair
    • Niet juridische functies
  • Contact
  • Advocaten
    • Alle advocaten
    • Anne Vokurka-Viruly
    • Annemarie Braun
    • Arjen Douma
    • Augusta van Haga
    • Eric-Jan Krijgsman
    • Francesco van der Linden
    • Frederike Werts
    • Henriëtte van Dijk-Verheij
    • Hilde Dreesmann-Bruijntjes
    • Irene Lansen
    • Liza Stellingwerf
  • Rechtsgebieden
    • Aanbestedingsrecht
    • Aansprakelijkheid
      • Aansprakelijkheid ondernemers
      • Aansprakelijkheid particulieren
    • Arbeidsrecht
      • Arbeidsrecht werkgevers
      • Arbeidsrecht werknemers
      • HR-Helpdesk
    • Bedrijfsvastgoed
    • Erfrecht
    • Familie- en jeugdrecht
    • Gezondheidsrecht
      • Kwaliteit, privacy en patiëntenrechten
      • Praktijk en samenwerking
      • Tuchtrecht en medische aansprakelijkheid
    • Internationale kinderontvoering
    • Letselschade
    • Mediation
    • Ondernemingsrecht
      • Aandeelhoudersgeschillen, bestuurdersaansprakelijkheid & enquêteprocedures
      • Contractenrecht
      • Faillissement, sanering & herstructurering
      • Financiering & overnames
      • Samenwerking tussen ondernemingen
  • Over ons
    • Algemene voorwaarden
    • Geschillen
    • Privacy verklaring
    • Tarieven
    • Visie
  • Expats
    • British nationals
    • Corporate
    • Embassies
    • Employment
    • Family
    • Personal injury
  • Kennisbank
    • Blogs
    • Brochures
    • Downloads
      • Arbeidsrecht
      • Familierecht
      • Gezondheidsrecht
      • Ondernemingsrecht
    • FAQ – veelgestelde vragen
    • Nieuws
  • Vacatures
    • Advocaat-medewerker
    • Advocaat-stagiair
    • Student-stagiair
    • Niet juridische functies
  • Contact

14/01/2022  |  Door Arjen Douma

UBO nog niet ingeschreven? Doe het voor 27 maart 2022 en voorkom een boete!

Iedere juridische entiteit die anders dan als eenmanszaak staat ingeschreven als onderneming in het Handelsregister, dient vóór 27 maart 2022 de ‘UBO-’s’ van de onderneming in te schrijven. Zorg hier tijdig voor, want wie te laat is riskeert een boete die kan oplopen tot € 21.750,00.

Het UBO-register

Op 27 september 2019 is in Nederland het langverwachte ‘UBO-register’ live gegaan. ‘UBO’ staat voor Ultimate Beneficial Owner, oftewel in het Nederlands ‘Uiteindelijk Belanghebbende’; Dat wil zeggen de natuurlijke persoon of personen die schuilgaa(t)(n) achter een juridische entiteit en uiteindelijk bij die entiteit aan de spreekwoordelijke ‘touwtjes trekt’ op grond van overwegende eigendom en/ of zeggenschap.

De Wet ter voorkoming van Witwassen en Financiering van Terrorisme (WWFT)

De verplichting tot het identificeren van de UBO vloeit voort uit de zogenaamde ‘anti-witwas-richtlijnen’ die vanuit Brussel zijn uitgevaardigd en in iedere EU-lidstaat moeten worden geïmplementeerd. In Nederland gebeurt dat via de ‘Wet ter voorkoming van Witwassen en Financiering van Terrorisme’, oftewel de ‘WWFT’. De naam van de WWFT verklaart gelijk de doelstelling van de wet en dus van het UBO-register. Meer transparantie over wie schuilgaat achter een juridische entiteit (of soms een hele kerstboom van juridische entiteiten), om misbruik door criminelen te voorkomen.

Wie is de UBO?

In het Uitvoeringsbesluit WWFT 2018 wordt concreet aangegeven wie bij welke entiteit op welke wijze als UBO geldt. Dat verschilt bij kapitaalvennootschappen (de NV en de BV), personenassociaties (VOF en maatschap), verenigingen, coöperaties, trusts en stichtingen. Er moet altijd een UBO worden aangewezen: hierop bestaan geen uitzonderingen.

UBO’s van nieuwe bedrijven meteen registreren

Vanaf 27 september 2019 is elke nieuwe juridische entiteit verplicht om bij inschrijving in het handelsregister tevens de UBO te registeren in het UBO-register.

UBO’s van bestaande bedrijven vóór 27 maart 2022 registreren

De wetgever heeft alle bestaande entiteiten 18 maanden de tijd gegeven om de UBO’s te registreren en aldus het register te ‘vullen’. Die ‘vulperiode’ loopt nu dus bijna af, namelijk op 27 maart 2022. En let op: tussentijdse wijzigingen moeten binnen zeven dagen worden geregistreerd! Registratie en wijziging kan online via het web portaal van de Kamer van Koophandel.

Boete bij te late registratie

Registreer de UBO op tijd, want de boete op niet-naleving kan oplopen tot € 21.750,00.

Komt u er niet uit?

Bij ingewikkelde juridische structuren kan het soms knap lastig zijn om de UBO te identificeren. Ook bij uitzonderlijke governance structuren is dit soms ingewikkeld. Komt u er niet uit? De ondernemingsrechtadvocaten van ScheerSanders hebben inmiddels ruime ervaring met deze wetgeving en staan in verbinding met het ‘UBO-team’ van de Kamer van Koophandel.

Vragen? Neem contact op met onze advocaat ondernemingsrecht Arjen Douma.

 

Related Posts via Categories

  • Toestemming voor een buikwandcorrectie?
  • De Commissie van Aanbestedingsexperts
  • Mag een werkgever een zieke werknemer om een doktersverklaring vragen?
  • KNMG verzoekt verbetering tuchtrecht
  • Nieuwsflash ondernemingsrecht: wetgeving in 2023!
  • Reorganiseren en afspiegelen
  • Nieuwe wet: partners krijgen automatisch gezag over hun kind na erkenning
  • Wetswijziging Wkkgz: meer invloed op zorgbeleid
  • Aanzeggen moet altijd schriftelijk!
  • Samenwerken? Maak duidelijke afspraken en leg ze vast!
Vorig berichtIs een werkgever verplicht zijn werknemers te verzekeren voor verkeersongevallen? Bestaat die plicht ook voor zzp-ers?
Volgend berichtTraining: beoordelingsmethodieken en motivering

Ook interessant

  • Toestemming voor een buikwandcorrectie
    Toestemming voor een buikwandcorrectie?
  • De Commissie van Aanbestedingsexperts
    De Commissie van Aanbestedingsexperts

Arjen Douma

Praktijkgebieden: algemene civiele- en ondernemingsrechtelijke praktijk, insolventie, financiering en zekerheden, etc.

douma@scheer.nl

0703659933

Meer over Arjen

ScheerSanders Advocaten Nassauplein Den Haag

Adres

Nassauplein 36
2585 ED Den Haag

Openingstijden:
maandag t/m vrijdag
van 08.45 uur – 17.15 uur

Direct contact

Tel: +31 (0)70 365 99 33
Fax: +31 (0)70 364 91 26
E-mail: info@scheer.nl
KVK: 27337244

Social

Copyright 2023 ScheerSanders Advocaten - Ontwikkeld door Best4u Group B.V. - Disclaimer - Sitemap