De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) wijzigt. Op 1 november 2022 is de Eerste Kamer namelijk akkoord gegaan met wijziging van artikel 3 Wkkgz. De wijziging geeft zorgverleners zelf (waaronder verpleegkundigen en verzorgenden) meer zeggenschap in het beleid van een zorginstelling. In coronatijd werd immers maar weer extra helder: zonder input van de verpleging (denk aan de IC-verpleegkundigen!) loopt het hele zorgsysteem spaak.
Wat wijzigt er?
Concreet worden aan artikel 3 Wkkgz de volgende twee leden toegevoegd:
2. De zorgaanbieder, indien hij een instelling is, stelt de zorgverleners die zorg verlenen aan zijn cliënten, in de gelegenheid invloed uit te oefenen op zijn beleid ter uitvoering van het eerste lid.
3. Bij algemene maatregel van bestuur kunnen nadere regels worden gesteld met betrekking tot de uitvoering van het tweede lid.
Betrekken zorgverleners bij beleid als onderdeel ‘goede zorg’
In de Wkkgz is wettelijk vastgelegd dat zorgaanbieders ‘goede zorg’ moeten leveren. Met de voorgestelde wetswijziging valt onder ‘goede zorg’ (in de zin van de Wkkgz) nu ook de invloed van zorgverleners op het primaire proces van zorgverlening en zorginhoudelijk beleid van de organisatie.
Of simpel gezegd: bij het verlenen van goede zorg hoort dus het betrekken van personeel bij het zorginhoudelijk beleid.
Waar heeft de zorgverlener dan zeggenschap in?
Heel specifiek draait de bepaling om het hebben van zeggenschap in beleid ter uitvoering van zorg: zorgbeleid dus. Om welk beleid(sniveau) het draait, is niet verder gedefinieerd. In het algemeen kan ervan worden uitgegaan dat het zowel ziet op het vaststellen van beleid door het bestuur als beleidsbesluiten die meer op de werkvloer worden genomen.
En hoe dan precies?
Dat is niet vastgelegd. De wetgever heeft bewust gekozen voor een open norm in de wetswijziging. Niet alleen om de zorg niet ‘dicht te regelen’, maar ook om zorgorganisaties zelf de kans te geven deze wetswijziging in te vullen. Concrete voorbeelden zijn het instellen van een VAR (een Verpleegkundige en verzorgende Advies Raad) of het aanstellen van een Chief Nursing Officer (een CNO).
Meer praktijkvoorbeelden
De indieners van het voorstel hebben in de Memorie van Toelichting van het wetsvoorstel voor het gemak een aantal voorbeelden genoemd, om te laten zien hoe deze wetswijziging in de praktijk gebruikt zou moeten worden. Voor het verhelderen van de wetswijziging, noem ik deze voorbeelden hieronder.
- Het betrekken van verpleegkundigen bij de beste keuze voor het aanschaffen van nieuwe bedden;
- De verpleegkundige of verzorgende zelf laten bepalen in welke volgorde ze de ronde maken in het ziekenhuis of in de wijk;
- De vraag of er meer patiënten bij kunnen komen op een afdeling;
- Het opschalen van de Intensive Care-zorg.
Per wanneer?
Wanneer de wijziging in werking treedt, is nu nog niet bekend. De afkondiging (plaatsing) in het Staatsblad volgt nog. Meer dan ‘dit zal nog wel even duren’, kan ik u op dit moment dan ook niet zeggen.
Nog vragen?
Heeft u ondertussen nog vragen over de aankomende wetswijziging, of de Wkkgz in het algemeen? Of staat u binnen uw zorginstelling nu voor een dilemma? Schroom niet contact op te nemen met onze advocaat gezondheidsrecht Anne Vokurka-Viruly.